Triangle

Av alle de merkene vi fører hos HiFi-freaks, er TRIANGLE kanskje den mest oversette hemmeligheten: Et klassisk lydfirma med en lang historie, som aldri gjør tingene slik de andre gjør, og som alltid har spennende og oppdaterte produkter på programmet.
Pris

180 per side

3 vare(r)

Pris

180 per side

3 vare(r)


Triangle

Triangle er like elegant som det Frankrike de kommer fra – delikat som et glass chablis, sprø som karamelloverflaten i den fineste crème brûlée. Med den svært luftige og lett lyse klangen (noen vil si med fokus på toppen, men aldri hissig), tekniske detaljer som er unike, samt en finish som er stilfull og elegant – som den nyeste Citroën C6 eller Philippe Starcks siste interiørdekor. Okay, da fikk vi luftet våre frankofile tendenser, men der er nå altså noe å forfølge. Triangle har laget høyttalere i 30 år, og det franske hi-fi-markedet er litt spesielt. I Frankrike er man nemlig enten über-autofil slik som pioneren Jean Hiraga, som kun kan leve med lyden av gigantiske horn fra 1930-årene og rørforsterkere med så høy tomgangsstrøm at de selvdestruerer, eller så er man en ganske alminnelig Gauloises-røykende, Renault-kjørende franskmann med et minianlegg i plast fra FNAC eller DARTY som kan gjengi Johnny Hallyday og Daft Punks «Around the World» med ... skal vi kalle det stereo?! Hvor kommer Triangle så inn i bildet? Jo, det finnes faktisk ekte hi-fi i Frankrike: Tungvekteren Audax – som nå er oppslukt av Harman/JBL-konsernet. Men med ekte hi-fi-lyd som skiller seg helt ut, og med en holdning som uttrykker at «vi gjør det vi synes er riktig, og ikke nødvendigvis det som alle andre synes er riktig», har Triangle skapt sin helt egen plass i markedet, og en fan-skare og musikkelskere som kun lytter til musikken sin og glemmer alt rundt dem. Historien bak Triangle Triangle har produsert hi-fi-høyttalere siden midten av 1980-tallet i Soissons i Villeneuve-Saint-Germain, som ligger en times kjøring fra Paris. De var en av de første høyttalerprodusentene til å bruke CNC-fresere i produksjonen, og fra 1987 er alle deres egne enheter blitt utviklet og analysert med dataprogrammene CLIO og MLSSA. Målinger med laserinferens for å sikre minst mulig oppbryting i membranene har også vært standard helt siden dette ble mulig. I år 2000 utviklet Triangle sin første utgave av prestisjeprosjektet Magellan og i 2010 fikk Magellan-prosjektet en overhaling. I det første Magellan-prosjektet så Triangle for første gang verdien i å bruke en horndiskant, noe som andre hi-fi-høyttalerprodusenter først nå er begynt å ta i bruk. En horn med en kompresjonsdriver er selvfølgelig noe som er hentet fra den profesjonelle verden, der dette er blitt brukt i flere årtier, ja, nærmest et helt århundre. Horndiskanter har et headroom og et detaljnivå som er helt eksepsjonelt, og som får alle normale soft-dome-diskanter til å høre «presset» ut selv om det spilles lavt. Utfordringen er å unngå hornlyd, eller «horn-honk» som man kaller det, og her har Triangle funnet den helt riktige balansen. Det er luft og detaljer i rå mengder, men det er ingen forvrengning eller klangendring å spore. Og en luftig topp er noe som er viktig i hi-fi, for musikken flyter enkelt ut og man får bare lyst til å høre mer og mer. For å få bassmellomtonen til å matche med den luftige diskanten, har Triangle måttet utvikle helt nye materialtyper til membranen. Det skal være lett og stivt på samme tid, og fra karbonsandwich er man nå gått over til cellulosemembraner – lett og raskt nok til å matche de fine diskantdriverne. Samtidig finnes det en svært god sidevirkning ved bruk lette membraner, nemlig at man samtidig oppnår en høyere følsomhet, altså høyere lydtrykk per watt. Det gir en ekstra letthet på lydkontoen, noe som er spesielt hørbart når man spiller på lavt eller middels lavt nivå, og musikken høres nå ikke lenger sammenklemt ut som i høyttalere med tunge membraner og steile filtre. Triangle har et helt eget prosjekt for utøvende musikere, og det utnytter Triangle selvfølgelig for å oppnå enda bedre lyd fra høyttalerne sine. Utøvende musikere har nemlig en helt annen tilnærming når de lytter til musikken enn det vanlige hi-fi-fans har, og derfor lyttes det i utviklingsfasen intenst til prototypene, og musikerne gir sin mening. Vi har å gjøre med et firma som produserer alt «in-house» selv – bassenheter komplett med svingspoler, unike membranmaterialer og hele sulamitten, samt kabinetter i en finish der man tenker: «Den prisen kan da ikke stemme!», men det gjør den! Med hele produksjonen samlet på ett sted, og med lojale og erfarne medarbeidere – Triangle har faktisk fortalt oss i HiFi-freaks at mange av medarbeiderne har arbeidet der hele sitt yrkesaktive liv – så det kan faktisk godt la seg gjøre å produsere ærlig og flott håndverk i Europa, og til en fair pris. Det er faktisk noe ærlig og jordnært over ikke å outsource alt til Kina når man kan spare en femmer på det. Og det er helt klart til Triangles fordel at de har holdt seg «hjemme» og ikke villet vokse seg raskere enn de har kunnet tåle. I dag har Triangle flyttet mye av produksjonen fra Soissons til Bordeaux, men Triangle har simpelthen gjort alt det de har kunnet og har lyktes med å få med seg de fleste medarbeiderne på flyttingen. Det er imponerende i seg selv, men det at man kan holde på de erfarne medarbeiderne, sikrer jo nettopp også den høye kvaliteten. Hos HiFi-freaks er vi stolte av å være forhandlere av en fransk industri- og hi-fi-suksess som denne, men mest av alt synes vi virkelig at de produktene som Triangle tilbyr simpelthen er midt i blinken med en lyd og en finish som er helt suveren i forhold til prisen.